Muutto Vartsikaan
tyhja

Canjonin talon eteen ajoi pitkäkeulainen avolavakuorma-auto. Kuskina oli Heimon kertoman mukaan jälleen Osmo-enon kaveri, Juska. Hän tuli apuun usein muulloinkin ja ihan vain menovesipalkalla, itselle ja autolle. Auto nieli tietysti enemmän, mutta ei se kovin paljon kuskinsa edelle päässyt. Ajokeikoilla Juska ei tietenkään juonut. Kuljettajan lisäksi etukoppiin mahtui neljä aikuista muuttomiestä sekä lisäksi herkemmin rikki menevää tavaraa. Osan isoimmista kaluista olimme jo kantaneet kadulle valmiiksi ja lisää kannettiin virtana. Aikuiset isoja ja me lapset pienempiä nyssäköitä: Ponzzo, mollamaija, kumiauto, Lumikki ja seitsemän kääpiötä, peltinen Musta-Pekka-lakupurkki...  Auton laita avattiin jalkakäytävän puolelta ja tavaroita alettiin nostella lavalle. Suurempia ensin eteen, kuljettajan koppiin nojaamaan. Kaikki mahtui yhteen kuormaan. Äiti ja osa muuttoporukasta meni hyttiin, isä ja me pojat kiipesimme lavalle tavaroita kiinni pitämään.

Matka avolavalla oli ikimuistoinen. Oli kesä, joten ilma ei ollut liian kylmä, ja onneksi oli poutasää. Aurinko paistoi. Kulosaaren sillalta näköalat olivat komeat. Jouduimme keskikohdassa väistämään Kulosaaren suunnasta tulevaa liikennettä, ja auto ajettiin aivan kaiteen viereen. Alhaalla näkyi vellova vihreä meri sillan paksuja puupylväitä vasten. Vihreä Ahdin parta hulmusi. Keskellä siltaa olivat Kulosaareen menevät raitiovaunukiskot yhä paikoillaan, vaikka liikenne oli lopetettu helmikuussa 1951. Muutimme Vartsikaan arvioni mukaan 1953 ja raiteet säilyivät sillan purkuun asti.

Herttoniemessä ylitettiin puomivartioitu junarata, ja siinä jouduimme seisomaan ja kuuntelemaan puomikellon kilkatusta jonkin aikaa. Pitkä tavarajuna oli tulossa Herttoniemen asemalle. Rata oli notkossa, mutta lastaajien viisauden ansiosta korkea liinavaatekaappi pysyi pystyssä koppia vasten. Notkelmasta noustessa sitä tuettiin isän ja isonveljen hartiavoimin.

Vartsikan suoralla mentiin tukka hulmuten. Suora leikkasi Nymanin pellot halki, eikä siinä paljon tarvinnut mutkitella. Tie kääntyi kerran Marjaniemen kohdalla ja sitten taas mentiin. Porvoon tieltä käännyttiin Kiviportintielle Vartiokylän Elannon kohdalta. Kiviportintie oli saanut nimensä vanhoista kivisistä portinpylväistä, joista nykyään on nähtävissä vain näköispainokset, eivätkä nekään ole enää alkuperäisillä
paikoillaan. Eivät voisikaan olla, sillä tie on leventynyt
kaksinkertaiseksi.

Veljekset vuonna 1951

Veljekset Vartsikan Käätypolun pihalla vuonna 1951. Olin silloin nelivuotias, Heiska kymmenen. Talo on jo rakenteilla ja
Hannulla varsinaiset tupakkikokeilut vielä edessä.

Kiviportintie oli mukulakivetty tykkitie, joten auto ja sen kuorma
tärisivät ja hytkyivät yli joka kiven ja kuopan. Vaikka nopeutta ei paljonkaan ollut, hyvät pehmusteet porsliini- ja lasitavaroiden
ympärillä maksoivat varmasti vaivansa. Helytien jyrkässä mäessä käytiin viimeinen paini päälle kaatuvan liinavaatekaapin kanssa. Sen jälkeen alkoikin jo pitkä alamäki ja sen alta Käätypolun loppusuora.

Kotiportilla neuvoteltiin, uskaltaisiko pihaan ajaa vai kannetaanko tavarat tieltä. Matkaa talolle oli ehkä kolmekymmentä metriä. Ongelmana oli tontin suopohja. Isä oli moneen kertaan kunnostanut pihatietä rakennustöiden aikana. Melkein poikkeuksetta tontille ajanut kuorma-auto vajosi silti kardaaniaan myöten mutaan. Nyt oli kuivaa, ja tie tuntui
vakaalta, joten kuorma peruutettiin pihaan. Maa painui pyörien alla, mutta ei pettänyt pahemmin.

Tämä oli juhlahetki duunariperheessä. Ensimmäistä kertaa oli muutettu omaan kotiin. Velkaa oli runsaasti maksettavaksi, mutta se ei himmentänyt nuoren perheen onnea.


Muisteli Hannu Kuukkanen

edellinen sivu

seuraava sivu



- 11 -