Mäkkärit


Mäkiauto

Mäkkärit, mäkiromut, mäkiautot - rakkailla lapsilla oli monta nimeä. Helytien pitkän mäen yksi hyötykäyttötapa oli lasketella sitä mäkiautoilla. Mäkiauto-harrastus pyyhkäisi 1960-luvulla kohahtaen läpi koko paikallisen poika-penikkalauman. Autoja nakerreltiin joka kellarissa ja pihassa. Saman voi sanoa niinkin, että jokainen joka hommaan kykeni, rakensi itselleen mäkiauton. Osaa tosin auttoivat isot veljet, joitakin isät.

Yleensä mäkiromu koottiin sanan mukaisesti romuista, joten hintaa autolle ei juuri kertynyt. Pyörät ja akselit saatiin vanhoista lastenvaunuista - omista, ostetuista tai löydetyistä. Runko koottiin mistä tahansa saatavilla olleesta purkutavarasta. Ratteja oli joka lähtöön, ihan oikeita autonratteja myöten. Yksinkertaisin ratti oli tehty puukapulasta. Nykypäivän ohjaustehostinta vastasi pyykkinaruohjaus ja ABS-jarruja maata harannut keppi. Katsastukseen vain ei tainnut olla asiaa.

Naruohjaus rakennettiin siten, että vahvahkoa köyttä – eli äidiltä "lainattua" pyykkinarua - kierrettiin muutaman kierroksen verran ratista lähteneen puuakselin ympäri. Naru naulattiin kierretyn osan keskeltä kiinni, jotta ohjaus ei luistaisi. Narun päät kiinnitettiin lautaan, joka oli kiinni etupyörien akselissa. Etupyörien akseli oli taivutetuilla nauloilla kiinni tässä vapaasti kääntyvässä laudassa.
Kierroksia rattiakselin ympärillä piti olla riittävästi naulauksen molemmin puolin, jotta pyörät kääntyivät tarpeeksi. Ohjaus oli autojen heikoin kohta. Ohjausnaru saattoi sotkeutua tai katketa. Vahinkoa ei silti yleensä tullut, sillä pyörät kääntyivät mieluummin linkkuun kuin
pysyivät suorassa. Matka päätyi tiensivuun tai ojaan, tiettävästi ei sentään koskaan päin puuta. Pahempaa seurasi, kun pyykkinaru ei riittänytkään niiden koivujen väliin, jossa Äiti ruukkasi pyykkiänsä kuivatella.

Autojen mallit olivat hyvin persoonallisia ja joitakin oli jopa
koristeltu maalaamalla. Yksinkertaisimmillaan auto oli maalaamatonta raakalautaa. Vauhti oli riippuvainen pyörien koosta, renkaiden paksuudesta ja ennen kaikkea pyörien laakeroinnista. Paksummat renkaat pysyivät hiekkatiellä helpommin vauhdissa, koska eivät uponneet
hiekkaan. Pinnavanteet edustivat jo huippua ja niitä taisikin olla vain yhdessä autossa. Pinnavanteissa oli myös parhaat laakerit.



Mäkiauto hienommasta päästä. Malli muistuttaa elävästi aamutossua. Meno vain ei välttämättä ollut yhtä pehmeää.
Ohjauspyörä on nähtävästi tehty lastenvaunujen pyörästä. Sellaiset kävivät myös vararenkaaksi, kuten alla olevista rilloista näkee. Miten mahtoi olla urasyvyys renkaissa? Kuski saattaa olla Hannu tai Juhani. Itse en muista kuvanottohetkeä eikä auto ollut minun. Se oli luultavasti Jyry Louhiston, jonka albumista kuva on
.

Erkin mäkiauto vauhdissa

Erkki Vakkala oli mäkiautojen huippusuunnittelija ja rakentaja. Kuvassa Erkki päästelee autollaan luultavasti rakenteellista ylinopeutta alas Huntutien mäkeä. Kuva Erkki Vakkalan albumista.

Eihän mäkiautoilla oikeita kilpailuja voitu pitää, vaan kisattiin lähinnä siitä, kuka laskee pisimmälle. Joskus tietysti kolaroitiin tai kiilailtiin tahallaan toisia ojaan. Ikävintä oli kiskoa raskas auto takaisin pitkän mäen päälle. Autottomat saattoivat saada laskuvuoron, jos vetivät auton mäen päälle tai avustivat kiskomisessa. Hurjimpia laskumäkiä oli Soikan kaltsin loivempi kallio. Kovapintaisena se antoi hurjan vauhdin. Toisaalta kalliomäki oli muhkurainen, joten auto tahtoi hajota eli mäkiromusta tuli helposti ihan oikeaa romua. Lastenrattaiden pyöriä suunnitelleet eivät selvästikään osanneet ottaa huomioon moista rallikäyttöä; pyörät tahtoivat irrota kesken matkan.

Erkki Vakkala oli yksi innokkaimmista mäkiautojen rakentajista ja teki niitä useita. "Vakioluokan" mäkiautossa oli pienet pyörät, mutta Erkki eli kavereiden kesken tuttavallisesti "Eki" rakensi myös polkupyörän renkailla varustetun huippumallin, josta ikävä kyllä ei ole säilynyt yhtään valokuvaa ja mustelmatkin taitavat olla kaikki parantuneet.


Muisteli Hannu Kuukkanen

edellinen sivu

seuraava sivu



- 33 -