Selvästi laivaston ainesta

Matti Kurki

Isä oli ollut varusmiespalveluksessa laivastossa, ja sinne minäkin pyrin. Kun kutsunnoissa ilmoitin haluavani laivastoon, minulta kysyttiin: "Osaatteko uida?" Osasin kyllä. "Entä onko teillä vene tai oletteko purjehtinut koskaan?" Ei ollut venettä, mutta veljen kanssa oli kanootti. Lisäksi olin soutanut soutuvenettä.

Tässä kohtaa korvani saattoi hieman punottaa, sillä kanootti ei ollut minun. Olin vain saanut meloa sillä muutaman kerran. Kerran olin myös pihistänyt isän purkista maalia kanootin kansikankaan maalaamiseksi, mojovan korvatillikan hinnalla. Savossa olin soutanut monestikin, mutta en ollut varma, lasketaanko Savoa mukaan. "Mitä olette ajatellut ammatiksenne armeijan jälkeen?" Selitin, että pyrin Atskiin ja minusta tulee mainosgraafikko. "Jaahas, jaahas. Selvä. Tämä mies menee laivastoon. Teette siellä sitten hyvää mainosta Suomelle." Vilpillistä mainontaa; soimasi omatuntoni. Häpeä vähän! Omatunto ei tarkoittanut Suomelle tehtävää mainontaa, vaan sitä, millä juuri olin myynyt itseni. Lupasin hävetä vähän.

Pääsin alokkaaksi Helsingin Laivastoasemalle Öbnäsiin, ja sinne pääsi myös koulu- ja bändikaverini Marco Markku Putkonen. Meistä oli siis tulossa skönäreitä. Jotkut kateelliset tosin haukkuivat meitä silleiksi.
Alokasaikana ei tapahtunut juuri mitään, mikä olisi poikennut normaalista rutiinista tai pikku simputuksesta. Tosin - kun vanhat lähtivät, minulta varastettiin kenttälapio. Ilmoitin asiasta ryhmyrilleni, joka totesi ykskantaan: ”Varasta jostain samanlainen tilalle!” Se ei kuulunut tapoihini, joten menin komppanian purserin puheille. Hän antoi lapun varusvarastolle ja käski hakea uuden lapion. Sain sen korvauksetta, koska en ollut omaani hukannut, vaan se oli varastettu.

Alokaskoulutuksen jälkeen me molemmat sankarit, Markku ja minä, saimme passituksen Turkuun, Pansion Laivastokouluun. Meillehän se sopi. Voimme jatkaa yhteistä musiikkiharrastusta iltaisin kämpillä aina, kun vartiovuoroa ei ollut. Samassa tuvassakin olimme, koulun Viesti- ja Merenkulkulinjalla. Päivystävä upseeri sattui kerran ilmestymään tupaan kesken musiikkiharjoituksen ja komensi meidät upseerikerholle soittamaan. Sehän oli kivaa. Esityksestä otettiin jopa valokuva, joka on minulla tallessa yhä. Tosin hieman rypistyneenä ja kulahtaneena, pitkään lompakossa kuljeskeltuaan. Esityksen jälkeen Markku, eli kavereitten kesken Nakki, pokasi upseerikerhon keittiöstä köksän. Minä sen sijaan lähdin nukkumaan omaan punkkaan.

Kunto oli koulutuksen aikana hyvä ja juoksukyvyt ja -halut erinomaiset. Kerran jopa juoksin kolmen kilometrin maastojuoksussa Markun perässä itselleni kuntoisuusloman. Niitä oli luvassa kahdelle ensimmäiselle. Maali oli sisällä Laivastokoulussa, ja meidän edellä tuli maaliin piirimestaritason juoksija. Me Nakin kanssa taistelimme kakkossijasta rinta rinnan vielä koulun pihan yli, mutta sitten tuli vastaan sen verran ahdas ovi, että jouduin pienempänä väistämään Nakkia. Komppanianpäällikkö näki tilanteen ja päätti: "Nyt täytyy päästää kolme ensimmäistä lomille, koska on niin ahtaat ovet. Tuli ratkaisematon kakkonen."

Kuntoisuuslomalta palasimme hyvissä ajoin, mikä koitui onneksemme. Kämppä oli aikeissa tehdä lentopetivirityksen ja varhainen ilmestymisemme takasi, että me kumpikin säästyimme pilanteolta. Valittu peti hilattiin käytävästä johtaneen venttiiliaukon läpi tuodulla paksulla köydellä oven yläpuolelle killumaan. Kun petin omistaja saapui puolelta öin majapaikkaan, hän ällisteli punkkansa mystistä katoamista hyvän tovin, ennen kuin äkkäsi sen roikkumasta oven yläpuolella.
Tupaporukka nukkui poikkeuksellisen sikeästi eikä mitenkään häiriintynyt punkanomistajan sadattelusta eikä lentopetin purkuähinöistä.

Eräällä Laivastokoulun luennolla kouluttaja kysyi, kuten tapana luennon lopussa oli: ”Onko kysyttävää?” Yksi oppilaista viittasi ja luvan saatuaan hihkaisi: ”Herra yliluutnantti. Miksi teitä kutsutaan kaapeliluutnantiksi?” Seurasi ankara simputus: ”Kurssi ylös! Istukaa! Maahan! Taakse poistu..!” Oppilas tiesi vastauksen vallan hyvin, me muut emme.
Kouluttaja oli luutnanttina ollessaan komentanut tykkivenettä ja ajanut sen hiekkasärkälle. Hän oli kyllä merikortista nähnyt, että kaapeli kulki matalikon yli. No, jos matalikon yli oli päässyt kaapelilaiva, siitä pääsisi myös tykkivene, luutnantti oli päätellyt. Vaan eipäs päässytkään. Syy ei kuitenkaan ollut laivojen syväyksissä vaan siinä, että kaapeli katkaistiin, pää soudettiin rautaveneellä matalikon yli ja liitettiin sen jälkeen takaisin kaapelilaivan kelaan.

Koulutus huipentui leiriin ja loppusotaan. Kesken kaiken sain kutsun oikeuteen, jossa puitiin ennen inttiä ajamaani kolaria. Toisena osapuolena oli autojonon takaa punaisia vasten ajanut ambulanssi. Se ei mielestäni noudattanut tilanteen vaatinutta varovaisuutta, vaikka olikin hälytysajossa, joten olin riitauttanut jutun. Haastekirjeen saatuani kävelin komentopaikalle ja esitin loma-anomuksen. Kurssin pursimies oli repiä pelihousunsa ja huusi naama punaisena: "Kuukkanen ei lähde minnekään! Kuukkanen menee takaisin teltalleen ja osallistuu loppusotaan niin kuin muutkin!" En kuitenkaan ehtinyt teltalle, kun perässä jo juoksi komppanian kirjuri hakemaan minua takaisin. Purseri oli muuttunut mies. Komppanianpäällikkö oli kuullut keskustelun ja ojentanut purseria. Oli ilmeisen vähällä tapahtua virkavirhe. Purseri oli jo kirjoittanut lomapassin ja matkustuslitterat ja lupasi itse toimittaa varusteeni Laivastokoululle. ”Ehdittekö nyt varmasti seuraavaan bussiin? Hankinko teille kuljetuksen?"

Oikeuden päätökseksi tuli, että 2/3 kolarista oli minun syytäni. Näin saattoi olla, mutta tiedän varmasti, etten olisi voinut onnettomuutta mitenkään estää. Tuomari arveli rauhallisella äänellä, lievä hymynkare suupielessä: "Ette taida tarvita ajokorttia tällä hetkellä?" Olin nimittäin laivaston asepuvussa. Vastasin, etten ainakaan kolmeen kuukauteen. "Kolme kuukautta kortti hyllylle!" tuomari päätti ja kopautti nuijaansa.

Laivastokoulun päätteeksi meidät ylennettiin alikessuiksi ja komennettiin takaisin Öbikseen eli Helsingin Laivastoasemalle, nyt uusia alokkaita kouluttamaan. Olimme kouluttajina ilmeisesti tylsimmästä päästä, koska emme lainkaan harrastaneet simputusta. Muualle villakoirille kyllä järjestettiin hautajaisia.
Omassa ryhmässäni oli velmu alokas, jota en alussa meinannut millään saada järjestykseen. Hän ei halunnut kaivaa poteroa eikä juosta harjoituksissa, vaan valitti vain sydäntään. Lopulta sanoin, että nyt lähdet sairastuvalle, eihän täällä sairaita miehiä pidetä. Sinähän voit kuolla käsiin. Menen pyytämään purserilta sinulle kyydityksen vastaanotolle. Se jäi aikeeksi, sillä alokkaan sydän parani kuin ihmeen kautta, ja niin päästiin taas kiltisti juoksemaan. Ryhmyri on ihmeparantaja.

Kun alokaskoulutus päättyi, meidät ikut jaettiin eri laivasto-osastoihin meripalvelukseen. Itse pääsin siviililaiva Putsaarelle. Se oli saanut lisänimensä laivalla vallinneesta löysästä sotilaskurista. Putsaari oli työlaiva eikä siellä muusta piitattu kuin siitä, että sovitut työt ja vartiovuorot hoidettiin. Työpäivän päätteeksi juoksi itsestään selvä iltaloma.

Tästä epäsotilaalliselle luoteelleni loistavasti sopineesta komennuksesta sain kiittää Erkki Hilvoa, joka asui aikanaan Vartsikan yläkerrassamme muutaman vuoden. Hän oli tuolloin pursimies ja komennuksella Helsingissä. Jäljet sylttytehtaalle alkoivat selvitä, kun kuulin, että
Putsaaren purseri, ylikersantti Seppo, oli Hilvon parhaita ystäviä.

Kesä sujui Turun saaristoa purjehtimalla, kaapelia nostaen, korjaten ja laskien. Erään kerran rantauduimme työpäivän päätteeksi Uudenkaupungin satamaan. Me isojen kaupunkien pojat tunsimme päätyneemme jumalan selän taakse, hiljaiseen tuppukylään. Minä jouduin vahtivuoroon. Ajattelin, että vuorosta tulee äärimmäisen tylsä, mutta lohduttauduin sillä, ettei maissakaan mitään tekemistä olisi ollut.
Kuinka ollakaan Putsaaren eteen laiturille ajoi musta auto, josta nousi joku maavoimien korkea-arvoinen upseeri ja lähti astelemaan vakaasti kohti. Kun upseeri nousi laakongille, minun oli laivaston käytännön mukaan tehtävä kunniaa ja vihellettävä pilliin koko tuloajan. Hän pysähtyi - taatusti ihan vain piruuttaan - minua puhuttelemaan. Pulmani oli, ettei minulla ollut hajuakaan, mitä päällystakin hihansuun tai olkapään arvomerkit tarkoittivat. Tuijotin vain paniikissa kaluunoita ja muistelin kuumeisesti maavoimien sotilasarvotaulua. Kun vastausvuoroni tuli, ei auttanut kuin kajauttaa kaikuva: ”Herra Herra!” Tuplaherra ilmeisesti nautti tilanteesta suuresti, mutta piti pokerinaamansa peruslukemilla - minkäänlaisia merkkejä hymystä sen enempää kuin närkästyksestäkään ei näkynyt. No, laivasto on laivasto - ja Putsaari siviililaiva.
Myöhemmin tarkistin ohjekirjasta, että kauluslaatan kaksi isoa ruusuketta kuuluivat everstiluutnantille. Se ei helpottanut oloa lainkaan.

Kerran haimme Helsingistä Nokian Kaapelitehtaan rannasta uuden kaapelin. Vanha piti ensin purkaa ruumasta pois, jotta uusi voitaisiin kelata tehtaalta sisään. Purseri komensi minut soutamaan metalliveneellä vanhan kaapelin pään laiturille. Putsaari oli erinomaisesti hallittavissa ollut alus. Siinä oli aktiiviruori ja keulapotkuri, ensimmäisenä laivaston aluksena Suomessa. Siksi ihmettelin, miksi se ei muka päässyt laiturin viereen. Mutta käsky on käsky, ja niin minä soudin pahaa aavistamatta metalliveneeni löysälle päästetyn kiinnitysköyden yli, alitse ei mahtunut. Eikös juuri silloin Putsaari alkanut peruttaa! Kiinnitysköysi nousi veneen alta ja nosti samalla minut veneineni korkealle ilmaan. Onneksi olin sen verran takapainossa, että vene liukui perä edellä köyden päältä. Pojilla oli kannella hauskaa ja purserilla eritoten. Hänellä oli ollut vakaa tarkoitus uittaa minut Kaapelitehtaan rannassa.

Kaapelin vaihto tehtiin sitten Öbiksen kalliorannassa ilman Kuukkasen rautavene-manööveriä. Kaikuluotain oli aikaa sitten lakannut näyttämästä mitään, joten purseri seisoi kumartuneena keulapiikin kaiteen yli ja vinkkaili kapteenille komentosillalle: Eteen - oikealle - eteen - taakse - eteen! Rantaan mentiin siis käsikopelolla ja korvakuulolla. Putsaari selvisi hommasta täysin pistein ilman pienintäkään karahdusta, ja kaapelinnokka saatiin rantaan ojentamalla.

Yläkuvassa koululaiva Matti Kurki. Olin viikon verran laivalla
aliupseerikoulun aikana. Purjehduskomennuksella lähinnä kilkuttelin Kurjen kannesta vanhaa maalia irti. Kävimme Suomenlinnan edustalla ankkurissa, mutta lomalle ei päässyt, vaikka kotiranta oli vieressä. Sattui sopivasti vahtivuoro.
Kuva varusmiespalveluksen aikana lähetetystä postikortista.

Putsaarella

Ylimatruusi Kuukkanen kaapelilaiva Putsaaren kannella. Ilmeisesti tässä ollaan lähdössä jonkin Pohjanlahden pikkukaupungin iltahulinoihin. Päässä on palveluksessa käytetty suikka. Lomilla käytetty käpsä (merimieslakki) näyttää vielä puuttuvan.

Hannu laivastoss

Hannu laivastossa alikessun univormussa
pillinaruineen. Ankkurinapitkin oli pojalla
vaatteissaan.
Hihassa näkyvä ruori kertoo
miehen kunnostautuneen viesti ja merenkulku-
linjalla. Kaapelilaiva Putsaari oli suurin alus
jonka ruoriin pääsin tarttumaan, silloinkin
piti olla avovesillä.
Tuon kauluksesta näkyvän valkoisen T-paidan
salaisuus oli, että se piti laittaa päälle nurin päin.
Silloin se nousi riittävän korkealle kaulaan.
Luvattomasti käytimme alla joskus lomilla myös
valkoista poolopaitaa.

Putsaarella oli kaksi sukeltajaa kaapelikorjaustehtävissä. Toinen oli laivan purseri, ylikersantti Seppo, toinen oli kersantti Pasi. Molemmat varsinaisia veijareita. Kapteeni oli päällystöstä vakavamielisin. En nähnyt hänen hymyilevän kertaakaan palvelukseni aikana. Kuitenkin hän oli nuorempien juonissa aina mukana, joten pikkupoika hänenkin kapteeniluutnantin kaluunoitten alla piileksi.

Eräänäkin elokuunlopun perjantai-iltana olimme palailemassa työpurjehdukselta kohti Pansion satamaa. Työpäivä oli kellon mukaan jo päättynyt, ja odottelimme pääsyä viikonloppuvapaille. Ilma oli kaunis ja meri kutsuvimmillaan. Yhtäkkiä Putsaari kiepahti keskellä väylää kuvitellun keskiakselinsa ympäri 180 astetta. Se kävi kätevästi, koska käytössä oli aktiiviruori ja keulapotkuri. Mentiin kuin karusellissa. Ensi ajatukseni oli, että tuli kiireinen hälytystehtävä - viestintäkaapeli rikki jossakin? Puskimme puolisen tuntia suoraan ulapalle, kunnes eteen ilmestyi erittäin kaunis, kallion muodostama laguunisaari. Alus ankkuroitiin, ja sukeltajat alkoivat vedellä varusteita päälleen. Käsky kuului: "Tuolla on pahassa paikassa kivi väylällä. Se pitää heti räjäyttää!” Me asevelvolliset olimme ymmällämme. Mihin se kivi sieltä olisi karannut, vaikka olisimme tulleet vasta maanantaina? Pommin asennettuaan sukeltajat nousivat laivaan ja sitten laukaistiin. Komea vesipatsas kohosi yli reelingin. "Jahas, ja sitten haavit mukaan!" Sukeltajat palasivat rautaveneeseen ja alkoivat nostella kuolleita kaloja viikonloppuravinnoksi kotiväelle. Väyläkin syveni hieman.

Kun Putsaaren purjehduskausi päättyi, palasimme viimeistä kertaa Öbiksen satamaan. Kahden koululaivan välissä odotti Putsaaren mittainen kolo, ja tarkalleen sen viereen laivamme ajettiin. Laiturille kerääntyi koko joukko ihmettelijöitä. "Ei kai ne tohon rakoon voi purkkiansa kolhimatta saada"? Putsaari liukui kuitenkin täysin hallitusti kylki edellä laituriin kiinni, ja vielä jäi metri tai pari väliäkin. Kylki edellä parkkeeraus oli noihin aikoihin mahdollista vain Putsaarelle.

Purjehduskauden loputtua pääsin talveksi sukeltajakurssille – kirjuriksi nimittäin. Kurssiakaan ei tuolloin ollut, mutta viihtyisä toimisto oli ja mukavat esimiehet sekä sauna ja uima-allas heti oven takana. Komennuksestani sain seuraamuksena poskiontelotulehduksen, joka aiheutui jatkuvasta altaassa pulaamisesta ja koesukelluksista. Kurssin karsintakokeita varten varastossa oli nimittäin erivärisiä poimintamerkkejä. Totta kai piti testata, voiko ne kaikki poimia yhdellä sukelluksella?

Kurssin päällystösukeltajina toimivat vanhat tuttuni, velikullat Seppo ja Pasi. Heille kirjoittelin toimistossa kaksisormijärjestelmällä laskuja sukellustehtävistä sekä hain ja vein postin pari kertaa päivässä.
Erään kerran postin mukana saapui pakettikortti. Purseri ei ollut paikalla, joten pakettikortti jäi pöydälle odottamaan allekirjoitusta valtakirjaan. Purseria ei kuulunut, mutta kurssin kolmosmies, ylikersantti Seppo tuli ja nappasi pakettikortin. "Minä voin käydä hakemassa tämän". Mitäpä esimiesten asiat kirjurille kuuluivat, ajattelin. Hetken kuluttua Seppo tuli takaisin, tömäytti paketin purserin pöydälle ja poistui sanaakaan sanomatta. Purseri saapui pian tämän jälkeen, näki paketin, nosti sen pöydältä ja ravisteli. "Kuka perhana... kuka haki tämän?” Ylikersantti Seppo, vastasin totuuden mukaisesti. "Aha, asia selvä. Kaikki hyvin!" Ennätin nähdä, että paketti oli avattu ja sieltä kiilteli kanisteri – puolillaan sukelluskurssin laitepuhdistukseen hankittua ”sterilointiainetta”.

Iltalomat ja sundikset olivat jatkuvia eikä edes vartiotehtäviä ollut kurssin kirjurille jaossa. En kuitenkaan iltaisin viitsinyt lähteä Helsinkiin, vaan viihdyin Öbiksessä. Yksi suuri syy oli sieltä löytämäni tyttö. Kun olin ensimmäistä kertaa istunut tyttöä vastapäätä Öbiksen kahvilassa, minulle oli tullut "Déjà vu" -hetki. Se oli niin todellinen ja vaikuttava, että hetken koin ajan pysähtyvän ja päässäni löi tyhjää. Uni tietenkin. Varmaa oli vain, että tilanne ei voinut olla toisinto mistään aikaisemmin koetusta. Tyttö istui ryhmyrikaverini "heilana" ja näin hänet ensi kertaa. Se oli menoa, kun silmämme kohtasivat.

Ryhmyrikaveri lähti siviiliin ennen varsinaista ikäluokkaansa, koska oli ollut jo aiemmin palveluksessa, mutta joutunut perhesyistä silloin keskeyttämään. Minä puolestani jäin ja rakastuin korviani myöten nuoreen kaunottareen,  neitoon parhaassa nupussaan. Vietimme kaiket illat yhdessä, istuimme baarissa, kävelimme kaulakkain ympäri saarta tai kyhjötimme tunti tolkulla sylikkäin pimeässä metsässä, suojassa muitten katseilta, nauttien toistemme läheisyydestä ja seuraten sotasataman touhuja.

Eräänä iltana kävelyllä ollessamme vastaan tuli kanta-aliupseeri, tarkemmin ”kuutamopurseri”, koska teknikoilla oli hopean väriset arvomerkit kultaisten sijaan. En tervehtinyt, koska minulla oli heila oikeassa kainalossani, joten "pään terävä kääntäminen" olisi ollut naurettava yritys. Puhutteluhan siitä seurasi. "Eikös alikersantti suvaitse tervehtiä ylempäänsä?” mies tivasi. ”Mikäs on nimi ja alikersantin joukko-osasto?" Kerroin nimeni, ja sanoin olevani sukeltajakurssin kirjuri. "Niinpä tietysti”, purseri tuhahti. ”Perästä kuuluu!"

Putsaari oli yksi laivaston kurittomista paikoista, Sukeltajakurssi toinen hyvä - eikä perästä kuulunut yhtään mitään. Voin siis hyvin arvata, mitä pursimies Pasi sanoi, kun kuutamopurseri soitti Kuukkasen epäsotilaallisesta käytöksestä: ”Vai niin, että ei tervehtinyt teitä? Minäpä laitan pojan koville. Juu, lomat palavat, kyllä kyllä!” Sitten Pasi laittaa luurin kiinni ja myhäilee itsekseen. ”Sillä lailla! Kuukkanen pitää kurssin mainetta yllä.”

Koska arvelin, että tytön vanhemmilla oli huoli tyttärestään merisotilaan kainalossa, kävin esittäytymässä. Vanhemmat olivat hyvin ystävällisiä ja asiallisia. Heidän mielestään baarissa istumisen sijasta olisi hyödyllisempää opettaa tytölle englantia; itse kun olin keskikouluni jo käynyt, ja tytöllä meni kieli huonosti. Asiasta sovittiin hyvässä yhteisymmärryksessä.
Niin sitten opiskelimme varusmiesaikani loppuviikot kieliä ja minä söin hyvää kotiruokaa. Kun jostain syystä kävin Helsingistä, minulla oli ilmaiset bussimatkat, koska tytön äiti oli bussissa rahastajana. Piti vain muistaa oikeat bussivuorot.

Onni kuitenkin loppui, kun tuli lähtö siviiliin. Pidimme edelleen päivittäin yhteyttä puhelimitse, mutta se ei korvannut läheisyyttä. Etäisyyttä oli liikaa. Olin päässyt Taikkiin ja vapaa-aikaakin alkoi olla yhä vähemmän.
Tyttö puolestaan ei joko halunnut tulla Helsinkiin treffeille tai vanhemmat eivät häntä päästäneet. Tyttö ei myöskään kutsunut minua Öbikseen eikä ilman kutsua sotilasalueelle siviilinä ollut asiaa. Soitot harvenivat. Piti vain oppia luopumaan, vaikka se kipeää tekikin.

Vailla todellisuusperää olevan artikkelin henkilöänimiä on muutettu yksityisyyden suojan säilyttämiseksi.