Elämää mainostoimistoissa

Sumuinen näkymä Ervan työhuoneen ikkunasta

Noihin aikoihin oli töihin vaikea päästä, sillä suuret ikäluokat kilpailivat asuntojen ja oppilaitosten lisäksi myös työpaikoista. Kiertelin näytekansio kainalossa mainostoimistosta toiseen ympäri Helsinkiä. Olisi pitänyt olla työkokemusta, mutta sitähän ei saanut, jos ei päässyt töihin.

Olin opiskelun ohessa tehnyt freelance-töinä muutamia painotuotteita, ja ne vähän auttoivat. Niiden perusteella sain Äksämainokselta omalla riskilläni tehtäväksi luonnoksen joulupaperista. Jos malli hyväksytään, saisin siitä korvauksen. Jos sitä ei hyväksytä, en saisi mitään. Otin työn vastaan kunnianhimoa uhkuen, ja tein viikon kuluessa useita erilaisia, pitkälle viimeisteltyjä luonnoksia. Tyytyväisenä vein ne Äksämainokseen, jossa sovittiin, että voisin seuraavalla viikolla palata asiaan.

Sovittuun aikaan saavuin sitten kuulemaan, että mallini eivät kelvanneet. Asiakas oli ostanut paperin, jonka kuvio oli kopioitu amerikkalaisesta graafisesta kirjasta. Pyysin luonnokseni takaisin, koska halusin liittää ne näytekansiooni. Sain kuulla, että ne olivat jääneet asiakkaalle. Ihmettelin tietysti, mitä asiakas niillä tekee, jos ei niitä kerran hyväksynyt? "Pyyhkii niillä perseensä", kuului kannustava vastaus.

Vähän myöhemmin ura kuitenkin urkeni, ennen kaikkea kuvitustaitoni ansiosta. Pääsin Tehomainokseen eli Tehikseen.  Se oli Huhtamäen mainostoimisto ja
lähes kaikki asiakkaat olivat konsernin elintarvikealan yrityksiä. Tehiksessä minua tervehti iloisesti tuttu graafikko, Osku. Hän oli vanhan kouluaikaisen ihastukseni isä ja lisäksi se mies, joka oli saanut minut päättämään, että minusta tulee isona mainosgraafikko. Oskulla oli tapana puristaa kättä niin, että ”vastustaja” ulisi kivusta. Olin kuitenkin Heiskan opastuksella jo moiseen koiruuteen harjaantunut, joten osasin puristaa sopivasti vastaan – Oskun suureksi harmiksi. Hänen lisäkseen sain aikaa myöten joukon muita, erittäin hyviä työtovereita.
Muutama vuosi sitten kokoonnuimme muistelemaan vanhoja touhuja ja muuta mukavaa niiltä ajoilta, jolloin mainostoimistoissa oli miehet, naiset ja ideat vielä rautaa.

Vanha Taikin kurssikaverini houkutteli minut Tehomainoksesta isänsä firmaan, Mainostoimisto AS Luotoselle. Vaikka olin Tehiksessä päässyt hyvin kiinni elintarvikemainontaan ja kuvitustyöhön, eteneminen
uralla näytti siellä hitaalta. Vuosi vaihtui, mutta olin ja pysyin mainospiirtäjänä eli peistarina. Se oli mainostoimisto-ateljeen alinta kastia ja palkkakin oli sen mukainen ja jopa riippumatta siitä millaista työtä tein.
Asuntokin olisi pitänyt saada ostettua, koska vuokramarkkinoilta ei sellaista löytynyt.

AS Luotosella minulla oli ilo tutustua aapiskuvittaja Ekiin. Hän oli toki kuvittanut paljon muutakin, julkaissut slangilla kirjoitetun pakinakirjan ja hänet tunnettiin myöhemmin myös radiosta armoitettuna slangipakinoitsijana. Eki oli harmaatukkainen, arvokkaan näköinen herrasmies, jonka sisällä asui aito stadinkundi ja poikaviikari. Hän sattui oleman minulle Taikissa graafista suunnittelua opettaneen Jaskan parhaita kavereita ja kertoi, miten he kaksi olivat kerran jekuttaneet yhtä valokuvamallin planttua.

Pojat olivat käymässä Yy-studiossa ja jäivät kahden, kun kuvaaja lähti ostamaan lisää filmiä. Ovelle ilmestyi neitokainen: "Tässä mä nyt oon niinku sovittiin. Onko teillä aikaa ottaa ne kansiokuvat?” Totta kai - pojat olivat heti juonessa mukana. ”Neiti ottaa vain vähän kevyempää
ylle jotta päästään aloittamaan!” Sen jälkeen veijarit asettelivat alusasuista tyttöä ahkerasti eri poseerausasentoihin ja laukoivat tyhjää palkkikameraa ammattilaisen ottein. Totuus valkeni neitokaiselle vasta,
kun oikea kuvaaja palasi filmiostoksilta.

Sain Luotosella ollessani puhelun Ervasta, kun siellä vapautui AD:n pesti. Lyhenne on auki kirjoitettuna Art Director. Sen voisi kääntää taiteelliseksi johtajaksi, mutta siinä merkityksessä sitä ei suomalaisessa mainosmaailmassa käytetty. Taiteelliset johtajat olivat taidepuolen ylintä johtoa, AD taas oli lähinnä
asiakasvastuullinen, suunnitteleva taiteilija, jonka esimies oli ateljeepäällikkö. AD:n pestiä isossa toimistossa ei voinut ohittaa olankohautuksella. Se tarkoitti sekä merkittävää edistymistä uralla että taloudellista etua.

Siirtyminen Ervaan kävi niin, että eräs entinen tehisläinen, Ervassa silloin Copynä työskennellyt  Erkki antoi minusta vinkin Ervan ateljeepäällikölle, Magnukselle. Olisin tulossa Erkin työpariksi. Copy, eli Copywritter on suunnitteleva mainostekstien kirjoittaja ja Copy, AD ja yhteysmies, muodostivat yhdessä luovan tiimin.
Annettiin minusta toinenkin vinkki. Luotosen talouspäällikkö kertoi minulle
läksiäisissäni, että hän oli lähettänyt minusta etukäteen käyttöohjeet Ervan toimitusjohtajan sihteerille. Pidin sitä vain hyvänä vitsinä.
Vasta Ervan pikkujouluissa kuulin, että sihteeri oli Luotosen talouspäällikön antaman ukaasin voimalla käskenyt toimistonsa naiset jättämään minut bileissä rauhaan - mainostoimistojen naisväki kun muka tunnettiin siitä, että pikkujouluissa heiltä herkästi putoilivat pikkupöksyt. En tiedä, olisinko loveen langennut, mutta sen tiedän, että tuntui hyvältä, kun joku huolehti.

Opintoni Taideteollisessa olivat samanaikaisesti edenneet pikku hiljaa itse laatimani aikataulun mukaan ja alkoi olla päättötyön aika. Aiheeksi valitsin värin reproduktion. Aihe oli Taikissa uusi, joten siihen ei oppilaitoksessa saanut koulutusta. Graafista suunnittelua jo työkseni tehneenä olin todennut, että alalla taitoa suuresti kaivattiin, Ervassa esimerkiksi kipeästi.
Kuten kaikissa suurissa mainostoimistoissa, myös Erva-Latvalassa oli faktori. Hänen kuului hankkia painolaitoksilta kustannusarviot ja valvoa aineiston ja painotyön laatua. Häntä tarvittiin myös, kun reklamaatioista, korvauksista ja uudelleen painatuksista neuvoteltiin. Ervalla aluksi ihmettelin, miksi faktori oli aina kovin sovitteleva ja otti helposti syyn mainostoimiston niskoille, joko kokonaan tai osittain. Minun aikanani tilanne ja käytäntö muuttuivat, koska pystyin keskustelemaan suoraan painolaitoksen kanssa diojen ja aineistojen painoteknisestä laadusta.
Jälkeenpäin selvisi, että faktorilla oli ollut painolaitoksen
moottorivene kaiket kesät vapaasti käytettävissä.

Sumuinen näkymä työhuoneemme ikkunasta siihen aikaan, kun Erva oli Meritullinkadulla. Nyt tontilla seisoo jo uusi talo. Tippa-Rellulle löytyi täältä aina parkkipaikka.

Ervalaisia

Joukko rakkaita työkavereita työhuoneemme nurkkapöydän ääressä. Ilmeisesti on menossa aamukahvihetki. Toinen huoneenhaltijoista, copy-parini Erkki, piiputtelee ensimmäisenä oikealla.

Kun tulin Ervaan, se sijaitsi Tallbergin talossa Aleksilla, Stockmannia vastapäätä. Sieltä tuli pian muutto Meritullinkadulle. Ervalla tutustuin Niinaan, naispuoliseen kollegaan, varsin hauskalla tavalla. Hän oli Tukon kahvien AD, ihana ihminen; erinomainen suustaan ja ripeä otteissaan. Tuskin olin asettunut uuteen työhuoneeseeni, kun Niina ilmestyi ovelleni ja alkoi ruuvimeisselillä irrottaa siitä kahvaa. "Ethän sä tätä mihinkään tarvitse?" Vastasin vähän pöllämystyneenä, että jos ovi voi olla auki, se ei kai kahvaa tarvitse. Niina työnsi tyytyväisenä kahvan iloisen kirjavan työtakkinsa taskuun ja kiitti. ”Teen nääs himassa remppaa ja haluan oviin juuri tällaiset kahvat. Lupaan, että jätän sun oves auki!” Selitykseksi on aiheellista lisätä, että Ervan muuton syynä oli talon tuleva täysremontti, jossa myös ovet menisivät vaihtoon. Niina muisti myös aina pääsiäisenä toivottaa virkasisarilleen munarikasta pääsiäistä.

Ervassa perustimme AD Jukan kanssa Erkäry-ryhmän. Auki kirjoitettuna lyhennys tarkoitti: Ervan jälkikäyttöryhmä. Erva taisi olla ensimmäinen vihreä mainostoimisto, tietämättään. Kierrätys oli tullut suureen huutoon, ja Erkäry valmisti pois heitettävästä kamasta pilakaluja omaksi ja toisten iloksi. Uusiokäyttöön pääsivät skitsipaperirullien holkit, tyhjät repron kehitekanisterit ja repropaperilaatikot. Ne muuttuivat työhuoneitten välisiksi ohjuksiksi, lintu-kodoiksi, käsikäyttöisiksi matkahakulaitteiksi ja liki-kaukoputkiksi likinäköisille.

Työmaa Ervassakaan ei ollut ikuinen. Puhelin oli alkanut soida, sillä AD oli kysyttyä työvoimaa mainonnan kulta-aikoina. Eräänä päivänä minulle tuli kuitenkin poikkeuksellinen puhelu. Luurin päässä oli entinen työkaveri, joka oli päätynyt pieneen mainos- ja viestintätoimistoon, Delfiini-viestintään. Toimiston omistaja tarjosi minulle tuliaislahjana pientä osakkuutta, jos siirtyisin heille AD:ksi.
Pääasiassa työskentelin Copy-parini Erkin kanssa mutta sen lisäksi olin Ervassa tehnyt töitä useille muillekin tiimeille. Olin kuitenkin kyllästynyt siihen, että niskaani tahtoi kaatuilla myös töitä, jotka eivät minulle kuuluneet. Olin joutunut paikkailemaan niin vierailevien yhteysmiesten kuin copyjenkin hommia, koska herrat istuivat mieluummin Pataässässä, sen sijaan, että olisivat pysyneet työpöytänsä ääressä kiireistä kampanjaa suunnittelemassa.

Lupasin Delfiinin kaverille miettiä tarjousta.
Eniten minua askarrutti lähtö Magnuksen takia; hän oli tehnyt parhaansa viihtyäkseni Ervassa. Hän hankki minulle aina apuvoimia, kun työt alkoivat kasaantua liikaa. Hän piti myös palkkani ajan tasalla ehdotellen tasaisin välein kausikorotuksia, "koska henkilökohtaiset tuottavuusluvut näyttävät hyviltä." Minullehan semmoinen tietenkin sopi.

Nolostellen kerroin siis Magnukselle, että minulle oli tarjottu
mielenkiintoista työpaikkaa. Seurauksena oli, että toimitusjohtaja kutsui minut puheilleen. Hän tiesi Delfiini-viestinnän tarjouksen: autoetu, viikko lisää kesälomaa ja talvilomaa. Osakkuudesta hän ei tiennyt, koska en ollut kertonut siitä edes Magnukselle. Pikkusikaria poltellen toimitusjohtaja esitti vastatarjouksensa: mainitut edut suoraviivaisesti rahapalkaksi muutettuina. Ei siis mitään verotuksellista etuutta. Minua vähän ihmetytti. Eikö toimitusjohtaja ymmärtänyt, mikä merkitys oli palkanosalla, joka verotuksellisesti voidaan muuttaa kevyempään muotoon, ja mitä merkitsi työntekijälle vapaa-aika?

Yksimielisyyteen emme päässeet, koska toimitusjohtaja ei halunnut luopua Ervan käytännöstä olla antamatta luontaisetuja. Ilmeisesti hän laski liian paljon myös Ervan muinaisen maineen varaan. Ongelmana oli tuohon aikaan progressiivisen verotuksen aiheuttama kummallisuus, että palkan lisääminen saattoi pienentää käteen jäävää palkkaa, tai että nettosumman kasvu jäi merkityksettömän vähäiseksi. Rahalliset korotukset olisi pitänyt mitoittaa ihan toisiin lukemiin. Kiitin tarjouksesta ja lähdin Ervasta. Olimme juuri samoihin aikoihin ostaneet Laajasalon talon, ja remonttiin tarvittiin rahan lisäksi myös vapaa-aikaa.

Tapasin Magnuksen kerran vuosia jälkeenpäin aivan sattumoisin Venetsiassa. Olin käymässä Biennaalissa ja kävelin San Markon torilta umpimähkään Venetsian sokkeloisille sivukaduille. Tulin pienelle aukiolle ja näin vastapäisessä kahvilassa tutun näköisen harmaan herrasmiehen vaimoineen. Magnushan se siinä istui naama virneessä. Kun katselin tätä kyyhkyläisparia Venetsian auringossa, muistin herran itsensä kertoman tarinan; se osoitti, että hänen vaimonsa oli ihan erikoistapaus taiteilijan siipaksi. Magnus oli seikkailurikkaan nuoruutensa aikoihin lähtenyt Tanskaan ja jäänyt sille tielleen. Hän oli kohdannut söpön tanskattaren ja unohtunut tämän kanssa asustamaan ja taitelijaelämää viettämään. Vaimo odotteli aikansa, kunnes lähti ja haki miehen kotiin. Tämä oli Magnuksen omin sanoin ”todellista rakkautta, eikä mitään nusahtelua porttikäytävissä."

 

 

 

Muisteli Hannu Kuukkanen

edellinen sivu

seuraava sivu



- 48 -