Opetustoimintaa ja konsultointia
tyhja

Olen ollut aina kiinnostunut kaikesta uudesta teknologiasta, varsinkin kun se on jotenkin sivunnut omaa ammattia. Tästä syystä olen halunut selvittää itselleni, miten teknologia voisi auttaa omassa työssäni ja miten se tulee mahdollisesti vaikuttamaan ammattiini. Minut on myös tunnistettu uuden osaajana, joten olen joutunut monesti uusia graafisen teknologian ja uusmedian asioita muille kouluttamaan ja kertomaan eri tilaisuuksissa.

Uuden teknologian käyttöönotto tuotannossa on aina raskas ja kallis operaatio. Opetteluun palaa kuukausia, samoin uuden teknologian, itsensä aiheuttamien ongelmien selvittely on vienyt runsaasti kallista aikaa. Vaimokaan ei aina jaksa ymmärtää, miksi istun vuorokauden ympäri tietokoneen ääressä, vielä vapaa-aikoinakin.
Mikään ei uuden teknologian omaksumisessa tule itsestään. Siitä ei ole olemassa riittävästi saatavilla tietoa ja sen ongelmat tulevat yllätyksinä pitkin tuotantolinjaa ja prosessia.
Tämä on ollut yksi syy, miksi olen halunnut helpottaa nuorten graafikoiden alkutaivalta jakamalla heille osaamistani. Toisaalta myös yritykset ovat voinneet saada koulutusta ja konsultointia palkkiota vastaan.

Seminaariesiintymisiä, luentoja, ja tutorointia

Luennoin vuodesta 96 Markkinointi-instituutissa aiheista: DTP-värienhallinta, verkkomediasuunnittelu ja Web-grafiikka, sekä pidin muutaman esityksen MG koulussa DTP teknologian saapumisesta mainostoimistoihin. Markkinointi-instituutin luennot jatkuivat vuoteen - 99. Tämän ajanjakson aikan vedin myös heille tutorina ja suunnittelijana verkkomediaprojektin, jonka aikana valmistui voitokas Matti A. Pitkäsen Photonet, sekä arvioin, aiheeseen liittyvien, eri kursssien tenttejä.
Suurin yleisöni oli Finlandiatalossa vuonna 1996 luennoidessani; Värien hyödyntäminen tekstidokumenteissa - seminaarissa, aiheesta; The Visualization of Documents and Overhead slides, yhtenä luennoitsijoista.

Olin esitelmöimässä ensimmäisten verkkomedia osaajien joukossa Tieto -95 tilaisuudessa otaniemessä. Tilaisuudesta taitaa edelleenkin olla sivu internetissä. Minut tunnettiin silloin "ensimmäisenä nettimainonnan osaajana". Oli silloin mainostoimisto HPV:n Web-osasto ja parin kymmenen vuoden mainostoimistokokemuksella ja jo vuoden Web-teknologiaa ja sen sisältöjä opiskelleena, ymmärsin mitä verkossa on kannattavaa ja järkevää tehdä yritysten viestinnän sähköisenä jatkeena tässä uudessa mediassa, jota tuohon aikaan vielä vähäteltiin. Verkkosovelluksista minulla oli jo tuolloin erittäin hyviä käytännön kokemuksia, joista oli tullut konkreettista hyötyä myös yrityksille. WWW-grafiikkaan oli joutunut paneutumaan syvällisesti hitaitten verkkoyhteyksien vuoksi. Kotimodeemien kautta ei kannattanut juuri yli 50 kiloista kuvaa suurempaa yrittää tunkea. Kuvat olivat kuin oravannahat pajatsossa. Tästä syytä esitelmöin mm. Kartografian seura 50 vuotta- seminaarissa. Karttaa tarvitaan aina. Olin silloin Karttakeskukesen kanssa ratkonut heidän tuottamien kartta GIF:ien ongelmia verkkoselaimissa.
Työterveyslaitos (WWW-webmaster seminaari) 1995, halusi kuulla myös kuvien ja grafiikan käyttäytymisestä verkkoselaimissa. Silloin tapahtui sopivasti verkkoselaimissa sukupolvenvaihdos ja olin edellisenä päivänä joutunut kamppailemaan taustakuvien aiheuttamien uusien ongelmien kanssa. Alan ammattilaisten aplodit oli paras balsami siitäkin tuskasta.

Mainostoimistot eivät olleet kaikista hanakaimpia ottamaan uutta mediaa käyttöönsä tai edes omaksumaan tietoa siitä. Asenteesta huolimatta minut oli kutsuttu Mainostoimistojen liiton "Aamutori" tilaisuuteen siitä kertomaan. Se tapahtui muistaakseni vuonna -95. Esittelin tuollion heille muutaman, Mofilen kanssa tekemäni WWW-markkinointi-sivuston. Tarkastin tuolloin myös erään alan julkaisun vedoksen verkkoviestintää käsittelevältä osalta.

Taideteollisessa Korkeakoulussa olin tuntiopettajana elektronisen julkaisun suunnittelussa ja elektronisen median tutorina vuodesta 1997 - 2003 vastuualueenani mm. Desk Top värienhallinta (PC tason koneilla tuotettujen aineistojen värien siirtyminen mahdollisimman oikeina, originaaleista painotuotteisiin), verkkomediasuunnittelu ja EU-rahoitteiset projektit. Olin tuolloin myös Taideteollisen Graafisen Suunnittelun osaston johtoryhmän jäsen.
Suomen Pankki tilasi minulta, mainostoimisto HPV:n kautta, julkaisuosastolleen DTP-värienhallintakurssin sekä Webmaster-luennon 1996 ja luennoin Kuntaliitossa Webmaster seminaarissa 1996.

Siirryttyäni VTT:n palvelukseen esitelmät jatkuivat eri aiheiden piirissä.
Olin VTT:llä joutunut vetämään puheenjohtajan ominaisuudessa OtaDigiä, joka oli VTT:n Otaniemen alueen Digi-TV kokeilualusta. Se oli perustettu yhdessä VTT:n, TKK:n ja Oubs:in kanssa. Aiheesta minut kutsuttiin pitämään Digi-TV luento Teknisessä Korkeakoulussa 2003 Digi-TV-käyttöliittymä ikääntyneille ja asitirajoitteisille (Virike-tutkimuksen pohjalta).
Vuonna 2001 olin Helsingin Yliopisto/Suomen Tekoälyseura, Semantic Web Kick-Off in Finland tilaisuudessa kertomassa: Semantiikkasta sisustusalan e-liiketoiminnassa. Tämä aihe liittyi vetämääni Interiore.net -projektiin jossa tätä aluetta tutkittiin ja kehitettiin apuvälineitä alalle. Samasta aiheesta esitelmöin Lahden Kauppiaspäivillä samana vuonna: Interiore.net, sisustusalan yhteinen tuotetiedonkuvaus, sisustusalan ontologia ja tuotetietomallit. Kuten myös Huonekalukauppiaitten liitto r.y. v. tilaisuudessa Pöyrytalolla huonekaluteollisuuden tuotetietomallien ja rakenteisen tiedon hyödyntämisen mahdollisuuksista sähköisessä liiketoiminnassa ja kaupassa 2001.

 

 

Kirjoitti Hannu Kuukkanen

edellinen sivu

seuraava sivu



- 57.1 -