Takaisin mainosalalle - digitaalisesti



Kun Invisor Systemsin talous alkoi horjua, ryhdyin ajattelemaan paluuta mainosalalle. Opettajani Osmo Pasanen oli joskus pyytänyt minua toimistoonsa töihin. Niinpä soitin ja kysyin, pitääkö tarjous edelleen paikkansa? Osku vastasi, että tottahan toki, tervetuloa! Firma oli Mainostoimisto Hast, Pasanen, Vormala eli HPV. Olin tuomassa mukanani oman asiakkaan, Kotisaaren leipomo Oy:n. Yhteisen sävelen löytymisestä oli tulla ongelma, koska HPV:llä oli asiakkaana Fazerin keksit.
Kotisaarella ei ollut keksien valmistusta lainkaan, mutta Fazer ei silti hyväksynyt kilpailevaa leipomoalan asiakasta samaan toimistoon. Ongelma ratkaistiin niin, että perustin oman yrityksen, CAG Käyttögrafiikka Oy:n, ja siirryin istumaan HPV:n tiloihin. Nyt Kotisaari oli puhtaasti minun asiakkaani ja Fazer rauhoittui.

Tein töitä HPV:lle tuntipalkalla ja hoitelin siinä sivussa omat
asiakkaani. HPV sijaitsi Lönnrotinkadulla, Vanhan Polin naapurissa. Se oli pieni, alle kymmenen hengen toimisto. Perustajista Airi Hast oli tekstintekijä ja Osmo Pasanen graafinen suunnittelija; molemmat olivat edelleen remmissä. Kolmas perustaja, Seppo Vormala, sen sijaan oli kuollut.
Airilla oli Vormalasta muutamia hauskoja juttuja, kuten:
Hermostunut asiakas soitti Vormalalle ja kiirehti painotyötä, joka piti saada mukaan messuille. Seppo vastasi rauhallisesti: "Kuulkaas, me olemme vain mainostoimisto, emme mikään Herra Jeesus."
On toinenkin juttu Vormalan sanavalmiudesta. Asiakas oli painattanut yritykselleen joulukortteja, mutta tekstiin oli kuin olikin jäänyt yhden kirjaimen painovirhe-paholainen. Hermostunut asiakas vaati uudelleen painatusta. Se ei kuitenkaan olisi onnistunut joulun läheisyyden vuoksi. Seppo tavasi korttia ja totesi: ”Niin, onhan tässä painovirhe. Mutta pitää ajatella joulun sanomaa eli mitä tällä kortilla ihmisille välitetään.” Asiakas lähetti kortit sellaisinaan asiakkailleen.

PostScript-kieli kehitettiin vuonna 1982 eli samaan aikaan, kun aloitin Invisorin palveluksessa. Vuosina 1984–85 PostScript alkoi levitä graafisille markkinoille, kun Steve Jobbsin otti sen käyttöön lasertulostimessaan. Noina aikoina Macintoshin tietokoneiden graafisen suunnittelun työasemat olivat surkeita kottaraisenpönttöjä. Olin jo tottunut tasoltaan paljon parempiin, värillisiin graafisiin näyttöihin. Mäkki tarjosi vain pienen, karkealla grafiikalla varustetun mustavalkonäytön. Pidin Mäkin pönttöä lähinnä graafikon kurittamisvälineenä.

Niinpä odotin, kunnes PC-markkinoille saatiin ensimmäiset Adoben PostScriptiä tukeneet ohjelmistot. Hankin asiallisen PC-työaseman ja aloitin Desk Top Publishingin, vapaasti suomennettuna: "työpöytäjulkaiseminen", lyhyesti DTP-grafiikan tuottamisen. Luonnoskuvat sain kaapattua Super-VHS -videokameralla. Sen hinta oli vain kymmenesosa tuon aikaisten pöytäskannereiden hinnoista, enkä parempaa laatua tuolloin edes kaivannut. Videokamera oli myös liikuteltavuutensa ja monitoimisuutensa vuoksi lyömätön työkalu. Kaikki painettavaksi tarkoitettu aineisto oli joka tapauksessa skannautettava kirjapainoissa tai graafisissa yrityksissä vielä tuohon aikaan.

Oivalsin jo varhain tietotekniikan edut graafisessa suunnittelussa. Työ oli aloitettava jo suunnitteluvaiheessa tietokoneella. Suurin hyöty saatiin, kun eri luonnosversiot tehtiin grafiikkaohjelmistoilla. Käsityönä versiointi oli hidasta. Asiakkaat halusivat yleensä nähdä myös vaihtoehtoja. AD:sta eli luovasta taiteellisesta suunnittelusta vastanneen mainosmiehen oli opittava myös DTP-grafiikkaohjelmistojen
käyttö. Tietokoneavusteisen tuotannon hyöty näkyi esimerkiksi pakkauksia uudistettaessa; tämä sektori oli suurin Kotisaaren leipomoille tekemästäni graafisesta suunnittelutyöstä.

Pystyin tuottamaan oikean näköisen ja värisen mallin pakkauksesta sellaisella hinnalla, joka oli vain kymmenesosa perinteiseen tapaan tehdyn kustannuksista. Samoin pystyin tuottamaan erittäin tehokkaasti luonnoksista variaatioita asiakkaan omaa arviointia varten. Olin myös ainoa graafikko, jolta Amerplast Oy suostui vastaanottamaan valmiit värierottelufilmit flexopainoonsa. Graafisen teknologian ymmärrykselläni oli muutakin markkina-arvoa. Kykenin toimimaan konsulttina kirjapainojen ja mainostoimistojen tai mainostajayritysten omien graafisten osastojen välillä, ja myös kouluttamaan heidän henkilökuntaansa käyttämään uutta teknologiaa.

Kun Kotisaaren Rullaati-kääretorttusarjan pakkausfilmit uusittiin, yksi pakkauserä meni painettavaksi Tampereen Amerille, kaksi Kauhavalle. Kun Tampereen kääreet tulivat painosta, ne olivat priimaa, vaikka kuvat olivat vaativia. Kauhavalla painetut kääreet olivat sekundaa, vaikka
kuvat olivat vähemmän vaativia. Reklamaatiohan siitä tehtiin. Kuten arvata saattoi, Kauhavan faktori hyökkäsi originaali-filmieni kimppuun. Tämä oli kaikkien painolaitosten taktiikka. Pyysin faktoria ottamaan luupin käteensä, katsomaan tiettyä väripintaa ja vertaamaan sitä alkuperäiseen filmiini. Lupasin maksaa uudelleen painatuksen, jos faktori löytäisi painamansa kääreen sanotusta kohdasta 100% magentaa (yhtä neliväripainannan pääväriä), kuten heille toimittamassani filmissä oli. Jos kyseisessä kohdassa olisi magentaa vain 80 %, kuten siinä näytti olevan, faktori maksaa uudelleen painatuksen. Faktori maksoi. Molemmat Kauhavan pakkaukset oli painettu väärillä värinsiirtoteloilla eikä väriä ollut siirtynyt painopinnalle riittävästi.

Lehtien taitto oli toinen graafisen tuotannon alue, joka soveltui erinomaisesti tietokonetyöskentelyyn. HPV:llä ollessani taitoin Finnboardin asiakaslehteä. Työ tehtiin kahdella PC-koneella siten, että toisena oli oma koneeni HPV:llä ja toisena Finnborad Newsin toimituksen kone Pohjois-Espalla. Taitoin lehden ensin valmiiksi asiakkaan
teksteillä omassa toimistossa, jonka jälkeen kopioin lehden levykkeelle ja tein viimeistelyn istumalla tiedotusosaston tyttöjen kanssa Finnboardin tiloissa. Lehti meni kansainväliseen levitykseen ja se painettiin kolmena eri kieliversiona. Kielen vaihto oli omiaan tuottamaan säästöjä sähköisin menetelmin. Kuvia ei ensi alkuun sijoitettu taittoon PC:llä, heikkojen konetehojen vuoksi. Ne eroteltiin ja lisättiin painossa, antamieni rajausohjeiden mukaan. Hankittuani
videokameran, kaappasin kuvat karkearesoluutiokuvina suoraan taittomalleihin.

Toinen tapa oli skannauttaa etukäteen kuvat reprolaitoksessa ja sijoittaa reprosta saadut karkearesoluutiokuvat taittoon. Tämä tuli myöhemmin osittain käytäntöön. Tässä menetelmässä käytännön ongelmana oli, että kuvien vaihto tuli hankalaksi, hitaammaksi ja kalliimmaksikin kuin minun systeemissäni. Myöhemmin kuvaskannereiden hinnat halpenivat niin, että niitä alettiin ostaa mainostoimistoihin. Laatutaso ei kuitenkaan vielä vastannut painoteknisiä vaatimuksia, joten kuvia käytettiin lähinnä luonnoksiin.

Finnboard News

Finnboard New oli yksi ensimmäisistä yrityslehdistä, joita alettiin taittaa sähköisesti. Lehti palkittiin yrityslehtien sarjassa vuonna 1993. Kansikuvat Markku Alatalo ja Jukka Male.

Alussa DTP-tuotantoketju yski pahasti, koska painofilmien tulostuspäätä hallitsivat Macintosh-koneet. Tämä tarkoitti, että aineisto oli aina loppumetreillä muunnettava Macin ymmärtämään muotoon. Se oli kaikkea muuta kuin suoraviivaista hommaa. Lopulta totesin, että ainut mahdollinen tapa saada moitteetonta jälkeä ulos Macin kautta, oli tulostaa PC:ssä koko julkaisu tiedostoksi, joka oli puhdasta PostScriptiä. Se sisälsi alkuperäiset fontit ja niiden oikean, taitossa olleen välistyksen. Kun sain tuotantoputken toimimaan painokoneelle asti, ei yllätyksiä enää päässyt loppumetreillä syntymään.

Yhteistyö toimituksen kanssa oli pääasiassa saumatonta. Mieleen on jäänyt vain yksi tapaus, jossa emme päätoimittajan kanssa olleet aluksi ihan samaa mieltä. Päätoimittaja oli käynyt parin viikon mittaisen yrityslehden taittokurssin. Seuraavan lehden taittovaiheessa hän sitten neuvoi minua, mille sivulle minkin jutun aloituskuvan piti tulla. Hänen ohjeensa perustui kurssilla annettuun "peukalosääntöön". Kurssilta oli tainnut unohtua, että poikkeavan ratkaisun saa tehdä ammattinsa hallitseva taiteilija kuva-aineiston perusteella. En suostunut muuttamaan taittoa ja kerroin perustellun syyn. Yhteisymmärrys syntyikin, eikä hän enää sen koommin puuttunut minun osuuteeni lehden teossa. Finnboard News palkittiin vuonna 1993 parhaana
asiakaslehtenä yritysjulkaisujen sarjassa.

Lyhytkursseista on toinenkin varoittava tarina. Helsingin Sanomien arvostettu valokuvaaja piti luentoa ammatissa jo oleville taittajille ja varoitti: ”Muistakaa sitten, että ainakaan minun kuviani ei saa koskaan lehdessä rajata.” Tässä tapauksessa unohtui, mihin tarkoitukseen valokuvaaja oli kuvia kuvannut. Kuten myös se, ettei hänen kuvansa ollut se ainoa aineisto eikä asia, joka säätelee taittajan työtä. Taidekuvakirja on asia erikseen.

Kun SEK ilmoitti Hesarissa etsivänsä tietokonegrafiikan hallitsevaa tukihenkilöä piirtämönsä muuttamiseksi Mac-kannasta PC-kantaan, kävin tiedustelemassa paikkaa. Olin omaa tuotantoputkea luodessani käynyt PC:n ja PostScript-tulostuksen kanssa rankan painin, joten arvioin itseni asiantuntijaksi. Haastattelussa sekkiläisten ATK-tuen esimies tenttasi taustojani, oli tyytyväinen kuulemaansa ja kysyi palkkatoivomustani. Ilmoitin summan, joka vastasi AD:n kuukausipalkkaa. Mies meni hiljaiseksi ja kysyi sitten: "Mitä sä oikeastaan täällä teet?" Kysymys saattaa kuulostaa oudolta, jos ei tunne taustoja. Hyvä ATK:n tukihenkilö sai yleensä vain viidesosan pyytämästäni summasta. Haastattelijani taas ei ilmiselvästi ymmärtänyt, millainen duuni häntä PC-piirtämön pystyttämisessä odotti. Minä sen sijaan ymmärsin. SEK:in PC-piirtämöä ei saatu toimimaan ja pomo sai kenkää.

Mainosmaailma joutui uuden teknologian takia monenmoisiin vaikeuksiin. Yksi pahimmista oli muutosvastarinta toimistojen vanhalla graafikkokaartilla vahvistettuna. Olin kerran Mainosgraafikkojen koulussa luennoimassa jo töissä oleville graafikonplantuille. Kerroin heille tietokonegrafiikasta ja sen tulosta mainostoimistoihin. Joukon yksimielinen kanta oli: "Me olemme taiteilijoita. Me emme koneisiin koske." Tämä tapahtui ennen Mäkkien tuloa. Vastavetona kerroin heille siitä, kuinka nuorena AD:na menin Erva-Latvalaan. Talon piirtämössä istui rivi vanhoja graafikoita, jotka eivät jalallaan reprohuoneeseen astuneet. Koska kuulijani olivat itse reprokameroiden sukupolvea, normaalitilanteessa asia olisi saattanut heitä naurattaa, nyt ei. Niinpä tämäkin sukupolvi jäi vuorostaan kehitystä jarruttamaan ja pudottamaan samalla mainostoimistojen kannattavuuslukuja.

Kun tietokoneet tulivat toimistoihin, työ meni niin, että AD teki alkajaisiksi luonnoksen ja vei sen kirjapainosta tai graafisesta laitoksesta kalliilla rahalla ostetulle DTP-graafikolle lay-outin eli luonnoksen tekemistä varten. Joskus asiakas hyväksyi ehdotuksen sellaisenaan, useimmiten vasta muutoksin. AD roffasi muutokset ja vei ne taas DTP-graafikolle, joka toteutti sekä uuden lay-outin että sen variaatiot AD:n ohjeiden mukaan. Ja niin edelleen. Tällainen työtapa oli erittäin kallis; aiemmin olisi tavallinen mainospiirtäjä tehnyt vastaavat hommat puoleen hintaa, nyt tulivat päälle vielä konekulutkin. Vanhat mainospiirtäjät saivat joko lähteä tai heidät siirrettiin muihin tehtäviin. Tilalle tuli arvoltaan ja taidoiltaan täysin ylimitoitettu ammattikunta, joka joutui tekemään toisarvoisia töitä. Heidän ammattitaitoaan tarvittiin vasta, kun aineistoa valmisteltiin painoon.
Mainostoimistojen hinnat nousivat pilviin, ja asiakkaat tulivat lankoja pitkin sadattelemaan: "Miten ihmeessä teillä hinnat nousevat tietotekniikan takia, kun ne muualla laskevat sen ansiosta?"

Kirjapainojen valituskuoro mainostoimistojen ja varsinkin
mainostaja-asiakkaiden painettavaksi toimittaman DTP-aineiston kehnosta laadusta sai minut soittamaan silloiselle Taideteollisen korkeakoulun graafisen osaston johtajalle, Juho Hämäläiselle. Kysyin, miten Taikki huomioi koulutuksessaan DTP-teknologian? Hämäläinen vastasi, että ei mitenkään. "Ei meillä ole sellaiseen opettajia. Tuutko sinä?” Minähän tulin. Niin sitten toimin silloisen työni ohessa Taikissa DTP-teknologian ja värienhallinnan tuntiopettajana useita vuosia. Kun Juho Hämäläisen kanssa istuimme neuvottelemassa tulostani, hän vetäisi selkänsä takaa hyllystä vanhan lopputyöni värin reproduktiosta ja totesi, että se oli yhä ihan ajan tasalla. Eihän teoria miksikään muuttunut, muuttui vain tuotantotapa.

Muisteli Hannu Kuukkanen

edellinen sivu

seuraava sivu



- 57 -